Bewegen bij uitgezaaide kanker

Bewegen is goed voor u

Door botmetastasen veroorzaakte lichamelijke problemen en de onzekerheden die daaruit voortkomen, zijn vaak de oorzaak van lichamelijke inactiviteit. Bewegen is van grote invloed op uw lichaam en kan uw gezondheidstoestand verbeteren.
Lees verder voor de volgende oefeningen:

Krachttraining voor de rug en de schouders

Startpositie:
Ga op uw buik liggen. De armen liggen naast uw lichaam en uw hoofd rust op de mat of op de vloer.
Beweging:
Span, terwijl u uitademt, de buikspieren aan door uw navel naar binnen te trekken. Strek de wervelkolom en probeer tegelijkertijd de armen, borstbeen, schouders en uw hoofd op te tillen. Bij het inademen laat u uw bovenlichaam weer langzaam en gecontroleerd zakken en ontspan dan voor een paar seconden.
Variatie:
Als u deze oefening te lastig vindt, dan kunt u uw armen naast uw lichaam leggen en alleen uw hoofd en bovenlichaam naar boven duwen met uw armen. Uw ellebogen blijven met de grond verbonden. Probeer deze positie enkele seconden vol te houden, leg daarna uw hoofd weer op de grond.
Verdieping:
Indien u deze oefening te makkelijk vindt, dan kunt u proberen tegelijkertijd met uw hoofd ook een been enkele centimeters van de grond omhoog te tillen.

Krachttraining voor de been- en bilspieren

Startpositie:
Ga zitten op stoel of kruk en schuif zover naar voren dat uw voeten goed op de vloer staan. Plaats uw voeten iets uit elkaar.
Beweging:
Ga staan en leg uw handen op uw bovenbenen. Houdt uw knieƫn hierbij licht gebogen. Ga vervolgens weer zitten, maar zorg ervoor dat u niet met uw complete lichaamsgewicht op de stoel plaats neemt maar er net met uw billen boven blijft hangen. Let op de stand van uw rug en probeer een holle rug te vermijden.
Variatie:
Als deze oefening voor u te zwaar is, probeer het dan met een stoel met armleuningen. De leuning kunt u dan als steuntje gebruiken bij het opstaan. Maar probeer het op een later moment nog eens zonder de hulp van de leuning.
Verdieping:
Indien deze oefening voor u te makkelijk is, dan kunt u proberen om net voor het zitten boven de stoel te blijven hangen en vanuit die positie weer op te staan. U raakt dan de stoel helemaal niet meer aan.